Przygotowanie projektu do produkcji
Przygotowanie projektu do produkcji
Jest to złożony i pracochłonny proces, który czasem zajmuję więcej czasu niż sama produkcja. Wydaje się to nieprawdopodobne, a jednak jest faktem. Zaczyna się wiele miesięcy przed pierwszym krojeniem w szwalni i jest z nim związanych kilka osób, pełniących różne role. Rozdzielając je na pojedyncze stanowiska byłoby ich nawet siedem! Może przebiegać za każdym razem nieco inaczej w zależności od danego produktu, ale ogólny zarys jest dosyć powszechny. Poniżej znajdziesz szczegółowy opis tego procesu oraz czynności wykonywanych przez konkretne osoby w niego zaangażowane.

Opis procesu
Zazwyczaj zaczyna się od przygotowania projektu według wytycznych pracodawcy, zapotrzebowania rynku lub wizji projektanta. Bywają też sytuację w których projekt jest dostosowywany pod konkretny materiał. Czasem przy zwizualizowaniu projektu lub przygotowaniu nadruku pracuje grafik. Na podstawie szkicu z opisem funkcjonalności oraz cech wyrobu, kupiec szuka materiałów i dodatków w ścisłej współpracy z projektantem oraz technologiem. Następnie technolog przygotowuje opis techniczno-technologiczny, na bazie którego konstruktor opracowuje szablony. Biorąc pod uwagę wszystkie wcześniejsze wytyczne krawiec odszywa prototyp. Czasem po przymiarkach projekt wymaga poprawek konstrukcyjnych lub/i technologicznych. Jeśli prototyp zostaje zaakceptowany, konstruktor przygotowuje szablony pełnej ustalonej rozmiarówki, odszywanej przez krawca lub wybraną szwalnię. Gotowe sztuki są przymierzane i sprawdzane przez technologa i projektanta. W międzyczasie koordynator ustala warunki współpracy ze szwalnią i przekierowuje do niej materiał, dodatki, także metki i opakowania opracowane przez grafika. Następnie koordynuje produkcję i dostawę produktów, będąc w kontakcie z projektantem, konstruktorem i technologiem.

Projektant
Współpracuje ze wszystkimi osobami związanymi z przygotowaniem produkcji. Jego główne zadania to przedstawienie w czytelny sposób swojego pomysłu, tworzenie produktów w oparciu o aktualne trendy, dobór kolorów, materiałów, dodatków, stosowanie oryginalnych rozwiązań czy zestawień, nadzorowanie procesu tworzenia produktu, aby był zgodny z jego wizją i wymaganiami zleceniodawcy. Podsumowując – projektant musi urzeczywistnić swój pomysł w taki sposób, aby był ciekawy, modny, wyjątkowy, ale też użytkowy i przede wszystkim zgodny z oczekiwaniami klientów.
Jeśli chcesz dowiedzieć się jak zostać projektantem kliknij tutaj
Kupiec
Jest odpowiedzialny za szukanie nowych dostawców i producentów materiałów oraz dodatków. Porównuje oferty, ustala warunki współpracy np. minima, terminy, ceny. Zamawia próbki i kupony (czyli większe kawałki materiałów) do próbnych odszyć danego modelu. Wszystkie zakupy omawia z projektantem i technologiem, od których otrzymuje szczegółowe wytyczne. Przykładowo wiedząc, że produktem końcowym ma być płaszcz przeciwdeszczowy w kolorze czarnym, szuka dostawców oferujących nieprzemakalny materiał w tym kolorze lub bezpośrednich producentów, którzy mogliby wykonać taki surowiec o konkretnych właściwościach, w określonym kolorze i potrzebnej ilości. Docelowo kupuje materiały do produkcji. Potrzebne ilości ustala albo z konstruktorem albo z koordynatorem produkcji. Nadzoruje transport zamawianych surowców wraz z koordynatorem i rozlicza faktury za nie, a w razie problemów zajmuję się ich reklamowaniem.
Technolog
Technolog jest odpowiedzialny za przygotowanie projektu od strony technologicznej, aby był jak najlepiej uszyty, w miarę nieskomplikowany i estetyczny sposób. Można powiedzieć, że dopieszcza wizję projektanta. Przygotowuje całą dokumentację techniczno-technologiczną z opisem szycia, wymiarami i szczegółami niezbędnymi do produkcji. Przekazuje swoje uwagi konstruktorowi, który na ich podstawie tworzy szablony. Nadzoruje przygotowanie prototypów przez krawca oraz sprawdza pierwsze odszycia ze szwalni. Szuka nowych rozwiązań technologicznych, testuje kurczliwość, wytrzymałość i jakość surowców potrzebnych do produkcji.
Konstruktor
Może być jednocześnie technologiem, bo te dwa zawody są ze sobą poniekąd powiązane. Moim zdaniem, ma jedno z najtrudniejszych zadań, bo musi wizję projektanta przenieś na materiał i formę 3D przygotowując konstrukcję i szablony. To na nim spoczywa odpowiedzialność za ostateczny wygląd, kształt i funkcjonalność produktu. Konstruktor opracowuje szablon do odszycia prototypu, następnie stopniuje go i przygotowuje pod produkcję w szwalni. Nanosi swoje poprawki i proponuje nowe rozwiązania. Kiedyś konstruktorzy pracowali głównie na papierze przy użyciu ołówków, krzywików i linijek, dziś większość pracuję używając specjalnych programów komputerów opartych na CAD. Jednakże, by móc konstruować, nie wystarczy nauczyć się obsługi takiego programu. Niezbędna jest wiedza z zakresu konstrukcji i modelowania odzieży.
Krawiec
Jego głównym zadaniem jest odszycie prototypów z przygotowanych przez konstruktora szablonów. Czasem także szyje pełną rozmiarówkę danego modelu, choć zazwyczaj robi to szwalnia. Może być też jednocześnie konstruktorem, technologiem czy projektantem. Swoje cenne uwagi przekazuje współpracownikom. Najczęściej dotyczą one procesu szycia, szablonów, użytych ściegów i materiału. Krawiec może być samoukiem lub absolwentem szkoły kształcącej w zawodzie krawiec po potwierdzeniu kwalifikacji AU.14.
Grafik
Grafik może zajmować się produktem zarówno od strony artystycznej jak i użytkowej. Oznacza to tyle, że może zarówno projektować nadruki i grafiki używane do produkcji materiałów, jak i przygotowywać metki, opakowania, ulotki, wizytówki i wszystko to co jest potrzebne do pakowania, wysyłki i promocji marki. Zazwyczaj ściśle współpracuje z projektantem lub jest jednym z nich. Do jednych z jego zadań należy też digitalizowanie odręcznych szkiców projektantów oraz przygotowanie tabel rozmiarowych na stronę sklepu.
Koordynator produkcji
Zajmuje się wszystkim tym co wiąże się bezpośrednio z produkcją. Nadzoruje przekazanie do szwalni szablonów, dokumentacji, materiałów i dodatków współpracując z kupcem, konstruktorem i technologiem. Ustala ze szwalnią ceny i terminy wykonania zlecenia. Sprawdza odszyte sztuki przedprodukcyjne, przygotowuje kosztorys, kontaktuje się z działem sprzedaży oraz marketingu w celu np. ustalenia daty premiery produktu czy przekazania szczegółów potrzebnych do jego promocji. Spina w całość wszystko to, co zostało wcześniej przygotowane. Prowadzi negocjacje, stawia czoła nieprzewidzianym problemom i wpadkom, a z doświadczenia wiem, że nie ma produkcji bez tzw. „fakapów” i „faili” (ang. fuckup – partactwo, ang. fail – wpadka, porażka).
Z mojego doświadczenia…
Produkcją odzieży zajmuję się prawie 10 lat. Przez ten czas współpracowałam z firmami wytwarzającymi swoje wyroby zarówno w Polsce jak i za granicą na różnorodnych zasadach. Dzięki temu poznałam wiele systemów produkcji oraz blaski i cienie wszystkich wymienionych powyżej stanowisk. Sama jestem w stanie – co z resztą wielokrotnie robiłam – pełnić wszystkie funkcje na raz. Umiejętność stworzenia produktu od pomysłu do realizacji ma swoje plusy i minusy. Osobiście uważam, że dobrze prosperująca marka odzieżowa, powinna dążyć do maksymalnego rozdzielenia obowiązków powyższych stanowisk na doświadczonych pracowników. Oczywiście sytuacją komfortową dla pracodawcy jest posiadanie pracownika pełniącego 7 różnych funkcji jednocześnie, ale na dłuższą metę nie jest to korzystne przy zwiększającym się asortymencie.